mardi 8 juin 2010

Anja Crommelynck: schilderij en speleologie

In 2006, op 32-jarige leeftijd begon ik aan een lang geanticipeerde schildersopleiding in avondonderwijs in Brussel (Sint Lukas). Een jaar later kreeg ik het idee om mijn nieuwste passie met die andere favoriete bezigheid te combineren: speleologie.
Met de hulp van mijn speleoclubgenoten bracht ik in september 2007 een eerste uniek speleo-kunstproject tot stand, dat deze twee domeinen verenigde.
Explositie bracht de sportieve bezoeker via smalle gangen, touwen en klauterwerk naar schilderijen die de confrontatie aangingen met hun omgeving in het grotsysteem van de Réseau de Frênes in Lustin. Vanuit Explositie ontstond er een tweede grotproject: "Art-Cavité" in de grot van het Kasteel van Floreffe en een derde: "Grotschilderschijnsel" in de kloof-grot van Comblain-au-Pont, dat ook voor de minder sportief aangelegde gegadigden perfect te bezoeken was.
De drie tentoonstellingen kregen ruime media aandacht (RTBF en Arte) en werden op verschillende wijzen gefotografeerd en gefilmd. De verschillende filmpjes en talrijke foto's zijn te bewonderen op www.anjacro.be.
Voor Art'éropolis koos ik drie werken uit die figureerden in de verschillende tentoonstellingen. De bijbehorende foto's tonen aan voor welke context de werken gecreëerd werden, maar het zijn ook schilderijen die prima op zichzelf kunnen staan of zullen integreren/ contrasteren in een "nieuwe omgeving".

1 commentaire: